Generalforsamlingen

På Gl. Avernæs 2023.

Formandens beretning

Generalforsamling 2023

Efter et par år med CORONA ser det ud til at vores normale liv er ved at vende tilbage og vi kan holde den årlige generalforsamling i beboerforeningen på det tidspunkt vi plejer.

Generalforsamlingen i år er lidt speciel, vi har nemlig et lille jubilæum idet det er 40 år siden beboerforeningen blev stiftet.

Den blev stiftet den 21. februar 1983 på Gl. Brydegård hvor 60 beboere var samlet. Den første bestyrelse bestod af Søren Navntoft, Arne Bæk, Karen Nielsen, Jytte Rasmussen og Henning Stenderup samt suppleanterne Arne Rasmussen og Rie Bang. Der er stadig 2 fra den første bestyrelse som stadig er blandt os nemlig Søren Navntoft og Henning Stenderup.

Beboerforeningen opstod fordi brugsen i Brydegård skulle lukke og overskuddet fra salget af bygningerne på 51 034 kr. blev beboerforeningens startkapital. Dengang var der nogle enkelte som var utilfredse med at pengene gik til en beboerforening i stedet for til udbetaling til dem selv. Så vidt jeg husker, var der ca. 500 kr. til hver.

Pengene gjorde at man kunne arrangere mange forskellige ting. Der blev arrangeret lysbillede aftener, foredrag, Sct. Hans, møde med politikere, vælgermøder, strandrensning, udflugter og meget andet. Mange af denne type arrangementer er der stadig og vil sikkert være det fremadrettet. Hvor arrangementerne dengang var meget informative og oplysende er de arrangementer vi har i dag meget mere socialt samvær.

Vi havde også en del kontakt til politikerne og administrationen i kommunerne, hvilket vi også har i dag. Kommunen er også kommet med forslag hvor vi har sat hælene i. Et af dem var at lave en marina ud for vejen Voldbjerge. Et andet var lystfiskercentret ved Agernæs havn som jo var en decideret fejlplacering. Selv om vi har sat hælene i et par gange står vi stadig på god fod med kommunen.

Og hvor står vi så i dag? Ja vi arrangerer stadig mange ting. Det første arrangement i år var receptionen ved indvielsen af Det Hvide Hus på havnen. Det blev en virkelig god dag. Der var mange besøgende. Selv borgmesteren havde fundet ned til os. Huset er blevet virkelig flot og de mange plancher fortæller godt om vores lokalområde. Håber der mange som går ind og kigger hvis de kommer forbi. Efterfølgende har man fået alle plancherne oversat til tysk og engelsk. Tak til mandegruppen for det store arbejde de har ydet. Skulle hilse fra kommunen og sige at det er et rigtig flot resultat, gode plancher og god information. Der var kun en enkelt ting de ikke kunne lide og der er skiltet på døren. Såfremt I kunne tænke jer et bedre skilt skal I bare kontakte dem.

Skulle der være nogen som har en historie eller billeder fra vores område kan de aflevere det til mandegruppen så kan de se om det noget de kan bruge.

Det næste arrangement var den årlige grillfest på plænen hos Hanne og Bent. Vejret viste sig fra sin bedste side og det blev en virkelig god aften for de mange der deltog. Tak til Hanne og Bent for at lægge græsplæne til dette arrangement.

Så har der været afholdt 3 vandreture. 2 i vores lokalområde og 1 ved Søbo Løkker. Dejlige ture på vores egn og med en masse godt socialt samvær. Tak til vandreudvalget for at arrangere disse ture.

Den sidste type arrangementer vi har afholdt siden sidste generalforsamling er fællesspisningerne. De er virkelig blevet et tilløbsstykke. Deltager antallet ligger meget konstant omkring 40 personer som får sig en masse god snak i den mørke vintertid. Havde køkkenet ikke skulle renoveres var der sikkert blevet mindst en mere. I fremtiden vil der såfremt i synes det blive mellem 5-6 fællespisninger i løbet af vinteren.

Det var lidt om de arrangementer der har været i det forgangne år. Hvad vi skal arrangere i det næste år er op til jer. Synes i der er for mange vandreture og fællesspisninger så sig til. Det er jeres forening og ikke bestyrelsens. Er der forslag til andre typer af arrangementer så sig frem.

Hvad har vi ellers beskæftiget os med. På sidste generalforsamling talte jeg om muligheden for fjernvarme og at vi ville lave en undersøgelse om interessen for fjernvarme. Den har vi lavet og tak for de mange besvarelser. Det var et rigtig flot resultat. Der var en tilslutningsprocent på ca. 80 og også en stor besvarelsesprocent. Det er ærgerligt at de ikke rigtig tog sammen i Dreslette/Snave området og fik lavet deres undersøgelse. Jo større interesse jo større mulighed for at få det. Jeg ved godt at Assens fjernvarme i første omgang sagde at de gik den anden vej mod Årup. Nu har jeg spurgt dem to gange første gang var prisen nok for høj til os, det var da de lagde til Ebberup. Anden gang vi spurgte kunne transmissionsledningen på Prinsevej ikke klare det. Vi har i øvrigt fået ros fra Assens kommune fordi vi havde lavet undersøgelsen. Vi var det eneste område der havde lavet en. Nu bliver der så arbejdet med alternative planer. Dem vil Poul Hansen fortælle jer om under eventuelt. Her vil Jørgen Nielsen også fortælle om billig strøm.

På sidste generalforsamling havde vi også en længere snak om autocampere ved Agernæs havn. Jeg har talt med kommunen. Kystinspektoratet har givet lov til at der kan oprettes op til 9 pladser ved havnen. De skal være i nærheden af toilettet og der hvor det opgravede grus fra havnen lægger. Hvornår de begynder at anlægge dem sagde de ikke noget om. Der vil blive oprettet el på de pågældende pladser som de skal betale for.

Samtidig har man også ansøgt kystinspektoratet om tilladelse til at lave omklædnings- og saunafaciliteter til vinterbadere på Agernæs havn. Det er et ønske fra mange beboere og kursister på Gl. Avernæs. Der er ikke kommet noget svar fra kystinspektoratet endnu. Kommunen mener at vide at vide at det er ude i en eller anden form for høring og den muligvis sluttede den 22 marts. Hvem der skulle høres vidste de ikke, muligvis fredningsmyndighederne og naturstyrelsen. Så må vi se hvad resultatet bliver.

Jeg har skrevet til kommunen omkring de nye skilte på Slots alle. Jeg synes ikke det er i orden at spærre en vej, fordi den er i dårlig stand. Så må de se at få lavet vejen så turister og beboere igen kan køre igennem. Der ligger jo også mange ting som vores turister kunne tænke sig at se det være Grevinde Danners hus, fangehullet, de gamle skovarbejder huse og vandmøllen. Mit brev vil indgå i den endelige vurdering når der træffes en beslutning.

Mandegruppen har lavet en Facebook gruppe der hedder Brunshuse og omegn. Såfremt I har lyst til at melde jer til den, kan i bare gøre det. Det er muligt at siden på et tidspunkt kan blive orienteringsplatform.

Beboerforeningen har fået foræret en statue af Jørgen Svenstrup. Da han tilbød beboerforeningen den var der to krav. Det ene var at folk ville have den (i er blevet spurgt) og det andet var at den skulle stå i Brunshuse.

Jørgen og jeg blev enige om at en placering hvor Brunshusevej og Skærendsvej render sammen ved det lille græsstykke ville være en god placering. Jeg skrev til teknisk afdeling og spurgte om dette. Det har der været mange skriverier om. Skulle den være oplyst, kunne den vælte, også videre. Nu skulle det være en realitet at den kommer. Høringsperioden er udløbet, men jeg har ikke fået endeligt svar fra dem endnu. Når eller hvis den bliver sat op, vil der selvfølgelig blive en afsløring som der var i Brydegård, så kan Jørgen Svenstrup selv fortælle om skulpturen.

Vi har også et problem med vores hjertestarter. Dem vi havde serviceaftale med har opsagt den og nu må jeg prøve at se om jeg kan finde nogen der sælger de pågældende batterier. Hvis det ikke lykkes kan det være at v skal melde os til hjerteforeningens ”gå dig til en hjertestarter” for at få en anden.

Det var lidt om de ting vi har beskæftiget os med i det forgangne år. Hvad med fremtiden? Er der noget vi skal tage fat på? Eksisterer beboerforeningen om 40 år? Sig frem med ønsker og andet.

Hvis jeg skal stå her og kigge ind i krystalkuglen er det jo svært at se hvad fremtiden vil bringe. Umiddelbart ser det ud til at vi er inde i positiv udvikling. Husene bliver solgt og der flytter nye ind. Ganske vist ikke mange børnefamilier, men det er måske en naturlig udvikling! Hvis jeg skal dryppe lidt malurt i bægeret så er det at der er visse ejendomshandlere som har en lemfældig tilgang at der i Brunshuse er en lokalplan der siger at husene er helårshuse og ikke kan ændre status.

Til slut vil jeg gerne takke mine bestyrelseskollegaer for godt samarbejde i det forgangne år.

Til alle jer andre tak for god opbakning i det år der er gået. Husk vi er stærkest hvis vi holder sammen.