Samværspolitik

Beboerforeningens samværspolitik

En samværspolitik er retningslinjer for, hvordan vi ønsker at omgås hinanden, sikrer den gode tone og adfærd og hvordan vi forebygger, at vi ikke krænker eller overskrider andre menneskers grænser og integritet.

Samværspolitikken er en politik for, hvordan vi ønsker at samvær skal finde sted i vores forening og afspejler foreningens værdier, grænsesætning og sikrer mere trygge rammer for bestyrelsen samt medlemmer.

Egenomsorg og privatlivets fred. Som frivillig må man ikke føle sig tvunget til at være tilgængelig 24/7 eller dele ud af private erfaringer, der må holdes en vis distance mellem privatlivet og foreningslivet hvis ønsket.

Omgangstonen: Både tonen på elektronisk kommunikation (f.eks. e-mail), sociale medier og tonen imellem medlemmer, når vi mødes fysisk – f.eks. i forbindelse med diverse aktiviteter skal være ordentlig og respektfuld.

Diskrimination og mobning: Diskrimination eller mobning er uacceptabel – både i forbindelse med det fysiske og digitale samvær i foreningen. F.eks. er nedladende og nedværdigende omtale aldrig acceptabel og den slags omtale er i strid med foreningens værdier.

Krænkende handlinger: Uønsket adfærd f.eks. af seksuel karakter, eller mundtlige handlinger såsom kvindehad, samt andre typer adfærd, der opleves som grænseoverskridende krænkelser har ingen plads i vores forening.